Styczeń, 2015

Sobota, 24 stycznia 2015

Po drugiej stronie granicy pierwszy raz w tym roku

Tym razem wymyśliłem, że pojadę do Dobieszczyna po niemieckiej stronie granicy. Przy okazji obejrzę jak wygląda droga z Węgornika do Dobrej.  Droga wygląda raczej słabo.

Tu i zamarznięta ziemia nie pomogła

Generalnie aż do Grzepnicy parę kilometrów solidnych dziur przez las. Po drodze zaraz za Węgornikiem miejsce, gdzie przed wojną była huta szkła.

Tu kiedyś była huta szkła

Niestety poza jakimiś schodkami i kilku rozrzuconymi kamieniami nie pozostał ślad po hucie. W Grzepnicy wjechałem już na asfalt i prze Dobrą dotarłem do miejscowości Buk, o której pierwsze wzmianki pojawiają się w roku 1284 roku a w środki wsi króluje kościół z XIII. Fotka zabytku nie wyszła, będzie powód aby pojechać raz jeszcze.   Przez nowe przejście pieszo-rowerowe przejechałem do Niemiec.
Skoro przejście ma w nazwie słowo rowerowe, spodziewałem się jakieś DDR w pobliżu. Nic z tego.
Przez Blankensee dojechałem do Pampow i dalej zaczęły się fajne hopki.

Fałdka za fałdką, jak wstążeczka, czyli droga Pampow-Grunhof

Z Grunhof pojechałem w kierunku Hinterseedrogą L283. Po drodze kawałek malowniczej DDR. Mam wrażenie, że częściowo świeżo zbudowanej.

Nówka nie śmigana

DDR już troszkę bardziej leciwa

Przed Hintersee odbiłem w kierunku granicy, czyli Dobieszczyna. Jeszcze na granicy obowiązkowa fotka...

Na przejściu

Od granicy do Tanowa droga strasznie mi się dłużyła. Okropna nuda, przerwana tylko mijającymi mi co raz autami. Jeszcze tylko wizyta w sklepie i przez leśną drogą do Węgornika.

To już ostatnia wycieczka z cyklu zwiedzania rejonów na północ od miasta. Puszcza Wkrzańska i okolice bardzo interesujące. Od dziś już w domku, więc powrót na ścieżki i drogi prawobrzeża.

• Temperatura -2.0°C
Czwartek, 22 stycznia 2015

Jeziora Puszczy Wkrzańskiej

Tym razem wyszła wycieczka krajoznawcza. W ramach zwiedzania okolicy, w której nie byłem wymyśliłem sobie taką mniej więcej trasę. W efekcie okazało się, że praktycznie jadę od jeziora do jeziora. No to będzie o jeziorach :)
Z Węgornika ruszyłem w kierunku jeziora Świdwie.

Jak widać pogoda z lekka zimowa.
Jeziorko dobrze znane a 22 stycznie wyglądało tak:

Zdjęcie o tyle nietypowe, że zwykle Świdwie foci się z wieży, ale tym razem magiczna bramka, która jest zawsze zamknięta i prowadzi nad sam brzeg, była otwarta więc nie mogłem się powstrzymać....:)
Za Świdwiem w Bolkowie wybrałem drogę, która wyglądała lepiej, chociaż czarny szlak prowadził w inną stronę. W efekcie dojechałem do miejscowości o intrygująco brzmiącej nazwie.

Hmmm

Droga do Stolca była za to całkiem fajna

Śnieg, kocie? tropy i bobry

W samym Stolcu, zamiast tego czego należało by się spodziewać :), znalazłem pałacyk, który Uniwersytet Szczeciński, przejął za złotówkę parę lat temu, zapuścił i oddał za złotówkę gminie, która teraz nie wie co z tym fantem zrobić. Może ktoś chętny?
I znalazłem jeszcze całkiem spore i ładne jezioro. Polsko- niemieckie pół na pół. Stolsko lub jak ktoś woli Schlossee.

Pałacyk i jeziorko

Ze Stolca pojechałem z kierunku Dobieszczyna. Bardzo ładna i spokojna droga. Po drodze minął mnie tylko jeden samochód. W ogóle pierwszy w tym dniu, takie to bezludzie.

Droga Stolec Dobieszczyn

W Dobieszczynie wymyśliłem, że pojadę w kierunku Nowego Warpna i po drodze poszukam skrętu w kierunku Jeziora Piaski.

Na krzyżówce z drogą na Trzebież był skręt na Myślibórz Wielki, gdzie też jest jezioro. Więc jak zwiedzamy to zwiedzamy. Pojechałem obejrzeć. Jezioro było, a nawet dwa.

Jezioro Myślibórz Mały

Jezioro Myślibórz Duży
Duży niestety dało się zrobić tylko przez trzciny. Bliżej się nie dało, bo było straszne bagnisko. Następnie wróciłem na właściwe tory, czyli do ronda i kierunek na Trzebież. Po drodze fajne lasy.

i tak dojechałem do dróżki w kierunku jeziora Piaski.

Droga do jeziorka

Jezioro okazało się bardzo malownicze. Niestety kiepska, mglista pogoda utrudniła oddanie jego uroku na zdjęciach.

Jezioro Piaski

Od jeziora pojechałem przez malowniczą Puszczę Wkrzańską drogą pożarową nr 18 a później 14 do drogi nr 115. Dalej do Zalesie i do Węgornika. Po drodze w końcu wyszło słońce...

Łączka koło Węgornika

Podsumowując: bardzo fajna wycieczka po zupełnie nie znanych mi do tej pory terenach. Pomimo niewielkiego kilometrażu mnóstwo wrażeń i ciekawych widoków. Będę musiał zrobić tą trasę w lecie, ciekawy jestem jak wtedy będzie wyglądała.

• Temperatura -1.0°C
Niedziela, 18 stycznia 2015

Do Trzebieży

Przez tydzień będę mieszkał w lesie. Tak dokładniej to na polanie, gdzie stoi z 10 domów a zamiast rozgwieżdżonego nieba mam solidny dach nad głową, ale zawsze to pewna egzotyka. Korzystając z okazji postanowiłem trochę pozwiedzać okolicę trochę na piechotę (ehh te żony) a ile się uda to na rowerze. Za dużo nie poszaleję, bo będę normalnie jeździł do pracy ale zawsze trochę. Dziś po przeciągnięciu Dorotki przez dwie godziny po lasach, łąkach i krzaczorach nad jeziorem Świdwie, sam wypuściłem się na rower. Cel Trzebież. Pogoda była przepiękna. Rano cała okolica pokryta szadzią i świecące słoneczko. Jak jechałem było już mniej biało, tylko gdzie nie gdzie śródleśne łąki były białe.

Wyruszyłem drogą gruntową najpierw w kierunku Zalesie, a później już czarnym szlakiem rowerowym przez las w kierunku Trzebieży. Droga jak marzenie. Asfalt i 15 km lasu bez spotkania nawet jednego człowieka.

Droga jak marzenie

Niestety po drodze przegapiłem zjazd do jeziora Piaski, nad którym jeszcze nie byłem . Liczyłem, że droga będzie jakoś oznaczona. Jak sprawdziłem na nawigacji, gdzie jestem to już mi się nie chciało wracać.
W Trzebieży obowiązkowa wizyta na plaży. Jest jeszcze ładniej niż podczas mojej ostatniej wizyty, coś z dwa lata temu.

Nad zalewem

Kościół w Trzebieży

Tylko podziwiać zaradność gminy. Po raz kolejny człowieka szlag trafia, że Dąbie, które ma podobny potencjał jest zapyziałą dziurą w kwestii zagospodarowania brzegu jeziora. Nie oparłem się też pokusie i Axisa przetestowałem na skate parku. Dał radę.

No to jazda :)

Powrót przez Jasienice i Tanowo. Nie był to najlepszy pomysł, bo cały czas pod wiatr. I jak w lesie nie było go czuć to na odkrytej przestrzeni dokuczał. Do tego zaczęły wychodzić braki w kaloriach, bo po spacerze a przed rowerem nic nie zjadłem. Jednym słowem męczyłem się i nie ukrywam, że z radością przywitałem leśną polanę. O obiadku na stole nie wspomnę :)

Gunica - malownicza rzeczka, która płynie od Świdwia do Zalewu Szczecińskiego. Towarzyszyła mi dziś przez całą wycieczkę.

Bardzo fajna wycieczka. Teren ładne. Szkoda, że tak daleko ode mnie. Zobaczymy ile w ciągu tygodnia uda mi się zwiedzić. Dorotka na moje dygresje dotyczące jazdy wieczorami o leśnych drogach reaguje mało przychylnie. Wilków przecie tu nie ma a łanie już dawno śpią o tej godzinie ;)

• Temperatura -1.0°C
Piątek, 16 stycznia 2015

A zdawało się, że jest tak ciepło

W piątek była na tyle ładna pogoda, że się nie mogłem oprzeć. W ciągu dnia temperatura 10 stopni i słonecznie. Jak się wybrałem na rower po godzinie 15 to zaczęła spadać. A ja tylko w koszulce termoaktywnej i bluzie z membraną. No i spodniach, rzecz jasna. Na tyle gwałtownie temperatura spadła, że zmarzłem. Po 18 jak przyjechałem do domu, to były już zimno jak cholera. Jak na złość żona poszła do sklepu z ja bez kluczy. Nie spodziewała się, że tak szybko wrócę... No to sobie jeszcze z 10 minut musiałem pojeździć po okolicy.

Sobota, 10 stycznia 2015

W deszczu i na wietrze

Są takie dni, że coś ciągnie na rower. Nawet jak nadciąga huragan. Dziś pomimo, że dobrze widziałem co mnie czeka rowerowy zew wyciągnął mnie z domu. Było zgodnie z prognozą wiatr około 70km/h i deszcz. Wyjechałem jak akurat przestało padać i liczyłem, że może będę miał farta i przemknę pomiędzy opadami, no może najwyżej jakaś mżawka. Nic z tego. Jak mnie deszcz po 15 minutach złapał, tak padał przelotnie mniej lub mocniej cały czas. Mój nie do końca przeciwdeszczowy ubiór wytrzymał około godziny, potem już było mokro. Najgorzej w butach jak woda zaczęła chlupotać. Nie mniej było fajnie, akurat dziś było mi tego potrzeba.
Ot taki dzień :)

Niedziela, 4 stycznia 2015

Wieje nie wieje ale na rower pójść trzeba

W końcu wybrałem się po raz pierwszy na rower w tym roku. Pierwszego jakoś nie udało mi się wygrzebać na czas :), a wczoraj i przedwczoraj pogoda mnie zniechęciła. Dziś pomimo, że wiało z północy coś z 70km/h to już była najwyższa pora spalić trochę kalorii. Temperatura +3 a odczuwalna wg "norwegów" - 6. Szczecińska pogoda.

Zrobiłem raptem lekko ponad 30 km, pomimo, że plan był ambitniejszy. Coś dziś nie czułem się w formie (oj świąteczny zastój i kalorie) i zamiast planowanej rundki dookoła Puszczy Bukowej pokręciłem się po okolicy. Chyba dobrze, bo na odkrytej przestrzeni wiało okropnie. Widziałem jak wiatr prawie przewrócił gościa na szosówce. Na koniec zajechałem na plaże w Dąbiu. Fajny widok jak spacerowicze dochodzili do piasku i... wiatr  cofał ich z powrotem. Nad samą wodą żywego ducha. Tylko ja i Axis :)

Sztorm na Jeziorze Dąbie

Dość marne otwarcie roku, ale na konkretne tripy przyjdzie jeszcze czas.